Gratias ago nr 4

Gratias ago nr 4

fotografia; druk cyfrowy barwny, druk cyfrowy czarno-biały; papier fotograficzny, papier graficzny; 108,5 x 160,5 x 3,5 (w ramie)
nr inw. DTZSP/758, zakup 2016

Gratias ago to seria sześciu fotoobiektów, z których w kolekcji DTZSP znajdują się cztery. Kolaże zostały zbudowane z dwóch warstw – wydarta chromatyczna odsłania czarno-białą, na nie zaś, metodą multiekspozycji, dodatkowo została nałożona biała kartka. Wszystkie kompozycje zawierają wizerunek artysty zestawiony z przedstawieniami różnych sfer życia (społeczeństwa, rodziny, filozofii, religii itd). W każdej z prac można wyodrębnić trzy przestrzenie: w kolorze – odnosząca się do danej sfery; w czerni i bieli (wydarta z barwnej) – autoportret; biała kartka – pełniąca rolę całunu, izolującego postać autora od reszty kompozycji.

Prace Andrzeja Batora mogą być postrzegane jako forma rozrachunku z własnym życiorysem, a autor za każdym razem nawiązuje do podstaw swojej tożsamości. Każdy z kolaży odnosi się do innej sfery doświadczeń – filarów egzystencji. W ich stronę kierowane są podziękowania artysty, który zestawiając własny wizerunek ze scenami symbolizującymi poszczególne sfery, stworzył prace o podniosłej, a zarazem intymnej wymowie. Osoby lub sceny z życia codziennego skonfrontowane zostały z postacią autora przywodzącą na myśl pozy i schematy kompozycyjne pochodzące z ikonografii chrześcijańskiej. Całość nabiera zatem charakteru mistycznego czy wręcz sakralnego i jawi się jako osobisty testament.

To także opowieść o pamięci, jej wybiórczym i ulotnym charakterze. Zestawiając swoją osobę z symbolami poszczególnych obszarów egzystencji, autor niejako „gwarantuje” wieczne ich trwanie.

Alicja Dobrzaniecka

Dzieła artysty