Tracking the sun
12 płyt marmurowych; grawer laserem na marmurze, wymiary każdego obiektu: 30 x 91 cm
nr inw. DTZSP/834/1-12; zakup 2019
Praca Tracking the sun z 2017 roku Tomasza Dobiszewskiego jest zapisem pozornego ruchu Słońca w określonej szerokości geograficznej (51 06’ 18.6” N 17 05’ 21.4” E) w 2016 roku. Składa się z dwunastu marmurowych gładkich, prostokątnych płyt wykonanych z białego marmuru o delikatnym, jasnoszarym żyłkowaniu. Na powierzchni każdej płyty laserowo wygrawerowano ślady Słońca zarejestrowane w jednym miesiącu, dzień po dniu. Powstałe w ten sposób łuki układają się w rytmiczny, ale nieregularny wzór – niektóre są wyżłobione głęboko, inne ledwo widoczne i zaznaczone przerywaną linią.
Do wykonania pomiarów wykorzystano heliograf, czyli urządzenie pozwalające na zmierzenie czasu usłonecznienia rzeczywistego (bez zachmurzenia ograniczającego dopływ światła). Szklana kula pełni funkcję soczewki skupiającej promienie słoneczne, które wypalają ślad na pasku papieru z odpowiednią skalą. Na płytach wygrawerowano ślady z 366 takich pasków – zapis godzin słonecznych w każdym dniu 2016 roku. Instalacja powstała dzięki pomocy Krzysztofa Migały i Piotra Ropuszyńskiego z Zakładu Klimatologii i Ochrony Atmosfery w Instytucie Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. Wskazana przez artystę szerokość geograficzna, w której wykonywano pomiar, odnosi się właśnie do adresu siedziby Zakładu przy ul. Aleksandra Kosiby 8 we Wrocławiu.
Tracking the sun jest częścią cyklu pod tym samym tytułem. Dobiszewski starał się również rejestrować pozorną drogę Słońca na papierze fotograficznym (instalacja 22052016, 2016) oraz na papierze do faksu o długości 17 metrów (Tracking the sun – performance 18/07/2017, 2017).
Praca była prezentowana na wystawie zbiorowej „La carte et le territoire” [„Mapa i terytorium”] w Galerie du Crous de Paris w Paryżu (2017) oraz na wystawie konkursowej „Weltschmerz” w BWA Wrocław Główny w ramach Triennale Rysunku (2019).
Karolina Dzimira-Zarzycka