Katalog Entropii Sztuki

Katalog Entropii Sztuki

praca zbiorowa; instalacja składająca się z szafek katalogowych, obiektów artystycznych, filmów, publikacji; wymiary zmienne
nr inw. DTZSP/831, zakup 2018

Krenz, Anna Kutera, Romuald Kutera, Przemysław Kwiek, Natalia LL, Piotr Łakomy, Artur Malewski, Barbara Maroń, Marcin Mierzicki, Magda Migacz, Eugeniusz Minciel, Jan Mioduszewski, Andrzej Mitan, Honorata Mochalska, Zdzisław Nitka, Tomasz Opania, Darek Orwat, Ewa Partum, Marta Paulat, Ryszard Piegza, Anna Płotnicka, Dominik Podsiadły, Jarosław Potoczny, Mirosław Rajkowski, Andrzej Rerak, Józef Robakowski, Paweł Romańczuk, Wacław Ropiecki, Zygmunt Rytka, Małgorzata Sady, Tadeusz Sawa-Borysławski, Jadwiga Sawicka, Roland Schefferski, Tomasz Sikorski, Krzysztof Skarbek, Łukasz Skąpski, Piotr Skiba, Kama Sokolnicka, Paweł Syposz, Urszula Śliz, Jaro Varga, Krzysztof Wałaszek, Henryk Waniek, Urszula Wilk, Maja Wolińska, Maria Wrońska, Jacek Zachodny, Tomasz Zawadzki.

Katalog Entropii Sztuki to praca zbiorowa powstająca w latach w 2011-2016 w Galerii Entropia we Wrocławiu. Instalacja składa się z bibliotecznych szafek katalogowych z regularnym układem niewielkich szufladek. Uzupełnia ją dokumentacja filmowa i fotograficzna procesu. Lica większości szufladek zdobią białe kartoniki z tytułem (po polsku oraz po angielsku), dopasowane do oryginalnych metalowych ramek. „Katalog jest zbiorem prac 88 artystów, 104 haseł, będących tytułami prac, które rozlokowane są w 113 szufladkach. Trudno byłoby znaleźć algorytm łączący te liczby, ponieważ jedno hasło może dotyczyć pracy zrealizowanej w dwóch czy czterech szufladkach, albo w jednej szufladce przez kilkoro autorów. W dodatku niektórzy artyści zrealizowali więcej prac angażując kilka szufladek” – opisuje projekt Alicja Jodko.

Autorzy Katalogu należą do najważniejszych artystów tworzących wrocławskie środowisko artystyczne oraz związanych z historią Galerii Entropia. Są wśród nich m.in. Paweł Jarodzki, Urszula Wilk, Andrzej Dudek-Dürer, Natalia LL, Anna Kutera, Alicja Jodko, Jerzy Kosałka, Marcin Harlender, Olaf Brzeski, Izabela Chamczyk, Karolina Freino, Jacek Zachodny, Mira Boczniowicz, Dominik Podsiadły, Tomasz Opania, Bettina Bereś.

Strategie i pomysły artystów Katalogu były bardzo zróżnicowane. Twórcy mogli na przykład potraktować katalogowe przegródki jako przestrzeń do wypełnienia. Niektórzy dzielili je w środku na mniejsze sekcje. Część schowanych w szufladach dzieł została również opatrzona podpisami wydrukowanymi na białych prostokątnych kartonikach z otworem na dole – typowym formacie katalogowej fiszki. W ten sposób opisano np. fotografie Roberta Aldy z cyklu Obrazy zmiany. Do pierwotnej funkcji bibliotecznej szafy odniosła się także Alicja Jodko. W jej pracy dwie sąsiadujące ze sobą szuflady, opisane jako Prace licencjackie, wypełniają białe kartoniki – po prawej stronie z napisem „Copy”, po lewej „Paste”.

Część artystów nawiązała w większej mierze do funkcji szuflady czy szafy w ogóle (nie tylko w kontekście biblioteki), a więc do gromadzenia, składowania, kolekcjonowania rzeczy. Łukasz Skąpski w pracy Recepturki wypełnił szufladę tytułowymi gumkami w różnych kolorach, a Marcin Harlender – metalowymi kapslami od butelek (Kolekcja (Metal)).

Kilku artystów sięgało również po motyw światła ukrytego w szafie, np. Darek Orwat prezentujący lampkę w kształcie uśmiechniętego grzybka (Bozon Higgsa). Niektórzy twórcy dekonstruowali swój fragment szafy. Dariusz J. Górski w pracy Symetria Entropii zastąpił przegródkę białą szufladką własnej konstrukcji, która po otwarciu okazywała się bezużyteczna – bez dna, w połowie wypełniona schodkami prowadzącymi w pustą przestrzeń. W dziele Olafa Brzeskiego (Untitled) wygięta w łuk szuflada wydaje się natomiast spadać, na zawsze pozostaje otwarta. Katalog to także materialny ślad performance’ów artystycznych, np. akcji Jerzego Kosałki (22.11.2013), zatytułowanej Zaczyna się w Entropii i polegającej na zabetonowaniu szuflady, w której złożono tekst parafrazujący wypowiedź Zbigniewa Gostomskiego z 1970 roku.

Fragmenty rozrastającego się z biegiem czasu Katalogu pokazywane były na kolejnych wystawach w Galerii Entropia, kuratorowanych przez Alicję i Mariusza Jodko. Część pracy została również zaprezentowana na przełomie 2018 i 2019 roku w gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, z okazji 19. rocznicy otwarcia gmachu na Powiślu.

Karolina Dzimira-Zarzycka