z cyklu Sleeping Beauty. Nadia 2

z cyklu Sleeping Beauty. Nadia 2

fotografia barwna, druk cyfrowy, płótno,
150 × 258 cm, ed. 1/3
nr inw. DTZSP/258; zakup 2008

Projekt Sleeping Beauty prezentowany był po raz pierwszy na wystawie w galerii Entropia w 2007 roku. Cykl składa się z czterech fotografii, w których artystka znów sięga do historii sztuki, bazuje na korespondencji z malarstwem i prezentuje prace odwołujące się do klasycznych przedstawień aktu. Powraca do zagadnienia funkcjonowania pojęcia piękna, ponownie zestawiając zasady rządzące medium fotografii i malarstwa dawnych mistrzów. Fotograficzne kompozycje łączą akt kobiecy inspirowany klasycznymi dziełami malarstwa figuratywnego (Diego Velázquez, Paul Gauguin, Édouard Manet) z motywem śpiącej piękności (Giorgione, Nicolas Poussin, Lucian Freud) oraz martwymi naturami dawnych mistrzów niderlandzkich (Jan Fyt, Jan Davidszoon de Heem, Willem van Aelst, Abraham van Beijeren). Wszystkie przedstawione elementy na fotografii – nagie kobiece ciało, soczyste owoce, nabrzmiałe warzywa, barwne pióra ptactwa, aksamitna sierść upolowanych zwierząt – zastygają w formie piękna uśpionego w obrazie. Zestawiając piękno zmysłowych powierzchni materii i ciała, autorka uwypukla wspólnotę w estetycznym podejściu do obu wiodących tematów – aktu kobiecego i martwej natury. Jednak mimo pozornej bliskości i współistnienia tych wątków zakłócona zostaje estetyczna kontemplacja dzieła. Piękne kształty wskazują, czym są poza ramami obrazów – na stole i w łożu, a kompozycje autorki
uzmysławiają fundamentalną dwuznaczność estetyki. Przenosząc reguły malarstwa martwych natur na akty kobiece, autorka zadaje pytanie o naturę snu i źródło piękna. Ciało trupio zastygłe, posiniaczone oraz zakrwawione staje się emblematem toczonej przez Joannę Nowek dyskusji z narzuconym i powielanym stereotypem modelowego kobiecego piękna.

Joanna Stembalska

Dzieła artysty