Harlem

Harlem

fotografia barwna, druk cyfrowy, laminat,
111 × 208 cm, ed. 1 + AP
nr inw. DTZSP/213; zakup 2007

Sfotografowane rewersy metek, na których naszyte nitki tworzą barwne wzory, opatrzone zostały tytułami nawiązującymi do klasyki malarstwa powojennego – Richter, Abstract painting. Jednocześnie, wykorzystując logotypy firm ubraniowych, Przyjemska wskazuje na problem konsumpcjonizmu i fetyszyzmu towarowego, który jest jedną z cech gospodarki kapitalistycznej. Artystka ingerowała również w oryginalne metki, doszywając lub prując niektóre ich elementy graficzne albo tworząc dodatkowe treści. W lapidarnych informacjach o firmach odzieżowych, umieszczanych w formie reklamy na metkach, odnajdywała odniesienia do nacechowanych politycznie i społecznie problemów. W ten sposób metka z czerwoną pięcioramienną gwiazdą i podpisem „Russian Influences”, powiększona do dużego formatu, nabrała charakteru plakatu propagandowego. Kolejny fotograficzny wydruk metki, zatytułowany Harlem, zestawia napis „Americanos” z czarnym orłem nasuwającym na myśl hitlerowskie godło, przez co sprawia, że komunikat, który ze sobą niesie, ma niepokojący charakter. Inna metka, zatytułowana Boy’s Coyote, przedstawiająca wyjącego kojota, nawiązuje do pracy Josepha Beuysa I like America and America likes me z 1974 roku; artysta zaproszony do Stanów Zjednoczonych zamieszkał przez trzy dni z kojotem w nowojorskiej galerii René Blocka, nie oglądając ani nie doświadczając w żaden inny sposób tego kraju.

Piotr Stasiowski

Dzieła artysty