Martwa Natura z Niewinnością

Martwa Natura z Niewinnością

instalacja: 8 klęczników drewnianych, domek, talerzyk,
miś, kwiat, buciki, sukienka, chleb, 3 jabłka, 2 podkolanówki,
wianek, wym. całości: 90 x 300 x 300 cm
nr inw. DTZSP/518; zakup 2008

W tej instalacji pamięć również odgrywa istotną rolę. Artysta umieścił w centrum kultu – otoczonego przez złączone w ośmiobok klęczniki modlitewne – przedmioty ze wspomnień rodzinnego domu. Wszystkie elementy pracy obszyte są błękitnym materiałem w symboliczne niezapominajki. Szukając u źródła znaczenia słowa martwa natura, spotykamy się z określeniem „ciche, nieruchome życie”. Gdy wyobrazimy sobie klęczące postaci, okazuje się, że nie mogą być inaczej ustawione jak tyłem do przedmiotów. Obrazy z przeszłości wiodą zatrzymane w pamięci ciche życie, a tytułowa Niewinność otacza je kręgiem i spogląda na nas. Zabieg obszywania zestawu przedmiotów jednorodną tkaniną artysta powtarza w całej serii realizacji. Za każdym razem tkanina jest inny, choć użyte przedmioty się powtarzają. Martwa natura turystyczna (2004) to zestaw plażowy pokryty materiałem w czerwono-białe pasy przypominające wakacyjne stroje kąpielowe. Z kolei w Narzędziach kultury (2006) elementy instalacji stanowią obszyte białą materią pulpity na nuty, skrzypce i muzealne kapcie. W Konstytucji (2009) ornamentem uniformizującym przedmioty jest flaga Zjednoczonej Europy. W martwych naturach Berdyszaka nie jest ważny pojedynczy przedmiot, ale zunifikowana całość, w której artysta kreuje sytuacje, zatrzymuje style życia oraz idee.

Powiązane