Varga Jaroslav

Varga Jaroslav

Jaroslav Varga (ur. 1982 w Trebiszowie na Słowacji) – słowacki artysta wizualny, mieszkający i tworzący w Bratysławie.

Varga ukończył studia na Uniwersytecie Preszowskim (2005) oraz Akademii Sztuk Pięknych i Designu w Bratysławie (2010), gdzie później kontynuował edukację na studiach doktoranckich. W 2007 roku przebywał na stypendium naukowym na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a w 2009 roku – na Slippery Rock University of Pennsylvania.

Prace Vargi były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, przede wszystkim na Słowacji, w Czechach oraz w Polsce, m.in. w Open Gallery w Bratysławie (Urban Exploration, 2010), Pavilon Gallery w Pradze (Situace 50, 2014) czy Galerii Entropia we Wrocławiu (Best West, 2007). Ponadto jego twórczość została zauważona na prestiżowych konkursach artystycznych – w 2008 i 2010 roku był nominowany do słowackiej Nagrody Oskára Čepana, a w 2012 roku dostał się do finału konkursu Henkel Art.Award. Od 2007 roku Varga prowadzi natomiast Galerię HIT w Bratysławie (wraz z Dorotą Kenderową).

Piotr Stasiowski charakteryzuje działalność artystyczną Vargi następująco: Twórczość Vargi często opiera się na kolekcjonowaniu fragmentów wypowiedzi, autorskich spostrzeżeń i budowaniu z nich specyficznych map bądź bibliotek znaczeń, mających potencjał zmieniania utartych narracji w indywidualne zrozumienie.

Nad serią projektów związanych z bibliotekami artysta pracuje od 2008 roku, a kolejne instalacje – m.in. Untitled (2008) czy Library in library (2009) – zostały dotychczas zrealizowane w Narodowej Bibliotece Technicznej w Pradze, Bibliotece Narodowej w Warszawie, Bibliotece Narodowej w Pradze, bibliotece Slippery Rock University of Pennsylvania oraz bibliotece Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie. Znakomitym przykładem tej tendencji w twórczości Vargi może być również interaktywna instalacja Library (2011), która znajduje się w kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.

Varga ekspoloruje również tematykę związaną z miastem, jego mitami oraz tożsamością mieszkańców. W centrum jego zainteresowań pozostaje Petržalka, czyli największa dzielnica mieszkaniowa Bratysławy. Nawiązuje do niej m.in. w pracach Dangerous sequencies (2006), Vertical Labyrinth (2009) czy Chanel de Petrzalka (2009).

Karolina Dzimira

Dzieła artysty