Bez tytułu
gwasz na papierze; wymiary: 61 × 90 cm;
nr inw. DTZSP/974, zakup 2021
Kompozycja Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego Bez tytułu została podzielona pionowo na trzy pola i utrzymana w stonowanej kolorystyce, w której przeważają odcienie szarości. W centralnym, największym panelu – wypełniającym ponad połowę kompozycji – usytuowane są geometryczne formy przypominające kształtem lekko obłe piramidy lub stożkowate wieże, pokryte dość regularnym wątkiem muru. Nad nimi wznosi się pomarańczowa elipsa, gęsto pocięta czarnymi kreskami. Szare tło wypełniają białe, czarne i pomarańczowe linearne symbole przypominające litery alfabetu greckiego. W strefie po prawej stronie znajduje się analogiczna piramida i jasna elipsa otoczona na dole promieniami. Wąskie pole po lewej stronie wypełniają cztery czarne trójkąty na ciemnoszarym tle.
„Utrzymane w naturalnych cynobrach, ochrach i błękitach prace odzwierciedlają równocześnie kosmogoniczne dociekania, towarzyszące człowiekowi od zarania dziejów, jak i (być może stojący z nimi w pewnej sprzeczności) imperatyw pozostawienia po sobie namacalnego, fizycznego śladu” – pisał o tym cyklu gwaszy Kuba Żary w katalogu wystawy „Co po / Po co. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych” (Muzeum Współczesne Wrocław, 2021/2022).
Karolina Dzimira-Zarzycka
Dzieła artysty
Powiązane
- 25.09.2022 - Aktualności
- DEPENDENCJE
- Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
13.10–14.11.2022
- 01.12.2005 - Wystawy
- Sygnał / Sygnal
- Wystawa prac zakupionych do kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w roku 2005
8.12.2005—4.01.2006
- 13.01.2016 - Aktualności
- Kolekcja na Dworcu / Trzecia strona niewinności. Instalacje
- 23.01 — 20.02.2016