Proces

Proces

instalacja: 12 krzeseł, akryl, drewno
„Krzesło A” 296 × 44 × 44 cm, „Krzesło B” 236 × 44 × 44 cm
„Krzesło C” 180 × 44 × 44 cm, „Krzesło D” 133 × 44 × 44 cm
„Krzesło E” 86 × 44 × 44 cm, „Krzesło E” 86 × 44 × 44 cm
„Krzesło E” 86 × 44 × 44 cm, „Krzesło E” 86 × 44 × 44 cm
„Krzesło E” 86 × 44 × 44 cm, „Krzesło E” 86 × 44 × 44 cm
„Krzesło E” 86 × 44 × 44 cm, „Krzesło E” 86 × 44 × 44 cm
nr inw. DTZSP/243/1–12; zakup 2008

Proces to autorska instalacja przestrzenna Kosa składająca się z piętnastu niezależnych obiektów tworzących pewien układ przestrzenny. Obiekty te są bezpośrednim odwołaniem do archetypu krzesła oraz do zawartych w nim znaczeń i konotacji kulturowych. Jak wiadomo, krzesło jest częścią ludzkiej codzienności – jedną z wielu rzeczy, które definiują nasze otoczenie. Przedmiot ten wszedł na dobre do świata sztuki, więc przenika codzienność, stając się szczególnym przedmiotem usytuowanym między sztuką a praktycznością, pomiędzy maestrią wykonania a ideą odbioru (symbolizowania). Stanowi artefakt charakterystyczny tylko dla kultury świata zachodniego.Instalacja jest poszukiwaniem neutralnego medium, prostej i radykalnej formy zdolnej skupić uwagę i otworzyć przestrzeń wyobraźni na indywidualne doświadczenie „procesu” jako pojęcia i zjawiska obecnego w świecie nieustannej transformacji, w świecie religii, kultury, rzeczywistości społecznej i politycznej. Powinna być eksponowana w zamkniętej przestrzeni o ścianach i podłożu w odcieniach bieli i szarości, bez dostępu światła dziennego (lub wyciemnionej), z możliwością kameralnego oświetlenia obiektów sztucznym światłem punktowym. Ta przestrzeń, wypełniona obiektami i zawartymi w nich znaczeniami, przestaje być dla widza tylko uporządkowanym środowiskiem: zaczyna się przekształcać w bogatą, wieloznaczną materię zdolną wyrażać nowe sensy i przesłania. Pozwala widzowi być istotą wpisaną w czas i przestrzeń; staje się on ich elementem i uczestnikiem. Wielowymiarowość przestrzeni i obecnych w niej obiektów – ich aspekt fizyczny, psychologiczny, symboliczny i metafizyczny – jest dla Kosa źródłem poszukiwań, analiz i koncepcji twórczych wyrażanych poprzez wystawiennictwo, scenografię, meble, obiekty oraz instalacje przestrzenne.

Powiązane

Zasoby naturalne
  • Wystawy
  • Zasoby naturalne
  • Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
    2.10.20–2.11.20
W RUCHU